سید محمد مهدی زاده طالشی؛ فاطمه زنده بودی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف شناخت انگیزههای والدین از همرسانی فرزندپروری در اینستاگرام و میزان حساسیت آنها نسبت به انواع مصادیق نقض حریم خصوصی کودکان انجامشده است. انواع همرسانی فرزندپروی، مسائل مربوط به حریم خصوصی کودکان، حریم خصوصی در جامعۀ شبکهای، امنیت کودکان در فضای آنلاین، کارکردهای مشاورهای و حمایتی همرسانی فرزندپروری، انگیزههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف شناخت انگیزههای والدین از همرسانی فرزندپروری در اینستاگرام و میزان حساسیت آنها نسبت به انواع مصادیق نقض حریم خصوصی کودکان انجامشده است. انواع همرسانی فرزندپروی، مسائل مربوط به حریم خصوصی کودکان، حریم خصوصی در جامعۀ شبکهای، امنیت کودکان در فضای آنلاین، کارکردهای مشاورهای و حمایتی همرسانی فرزندپروری، انگیزههای اقتصادی، مباشرت حریم خصوصی، نظریۀ محاسبۀ حریم خصوصی و شکلگیری هراس اخلاقی مبانی نظری این تحقیق را شکل داده است. بهمنظور جمعآوری اطلاعات موردنیاز، دیدگاه 267 نفر از والدین ایرانی ساکن ایران (مادر یا پدر) به روش پیمایش و با استفاده از پرسشنامۀ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت. طبق نتایج برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان، ایجاد آلبوم خاطرات کودک در اینستاگرام و به اشتراکگذاری احساسات خوشایند ناشی از کارهای جذاب کودک مهمترین انگیزههای والدین برای همرسانی فرزندپروری است. همچنین طبق مدل تحقیق و تحلیل بار عاملی برآوردشده مصادیق نقض حریم خصوصی به دو دستۀ بسیارحساس و عادی تقسیم شد. نتایج تحقیق نشان میدهد میان تحصیلات و میزان حساسیت نسبت بهتمامی مصادیق نقض حریم خصوصی تفاوت معناداری وجود دارد و افراد با تحصیلات بالاتر حساسیت بیشتری نسبت به مصادیق نقض حریم خصوصی کودک دارند. علاوه بر این افرادی که به خطرات همرسانی فرزندپروری فکر کردهاند نسبت به مصادیق نقض حریم خصوصی کودک توجه بیشتری نشان میدهند..